"Eén op vijf webshops talmt met terugbetaling retourzendingen"

  • Doortje Briedé

    Belgische webshops kunnen qua dienstverlening concurreren met de internationale webwinkels, al zijn er nog wel punten voor verbetering vatbaar. De terugbetaling van retourzendingen is zo'n pijnpunt, zo blijkt.

    Gemiddeld duurde het 21 dagen voor de webshops het aankoopbedrag terugbetaald hadden. “Daar zit een grote variatie op: bij één webshop kregen we het geld diezelfde dag nog terug, bij een andere moesten we tot twaalf weken wachten”, zegt Tom Dupont, medebedenker van de Dag van de Webshop.

     

    “Hoewel dat wettelijk niet verplicht is, betaalde bijna de helft van de webshops ook de retourkosten terug. Al deden tien van de vijftig onderzochte webshops moeilijk over de terugbetaling: dat gebeurde pas na ettelijke mails en telefoontjes. Eén van die tien bood ons dan wel ter compensatie een kortingscode aan voor bij een volgende aankoop”, aldus Dupont in Het Nieuwsblad.

    Lees verder op retaildetail.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    ‘Een derde van webshops betaalt verzendkosten niet terug’

    Een derde van de verzendkostenvragende honderdvijftig grootste Nederlandse webshops betaalt deze niet terug aan klanten die hun bestelling retourneren. Daarmee houden zij zich niet aan de nieuwe consumentenwet die sinds 13 juni van kracht is.

    Dat meldt het bureau ServiceScout op basis van eigen onderzoek naar 150 Nederlandse webshops, waarbij ‘de Twinkle100 sterk vertegenwoordig is’.

    Lees verder op twinklemagazine.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Webwinkels geven te laat en te weinig geld terug

    Klanten die geld terugkrijgen van een webwinkel moeten daar soms langer dan twee maanden op wachten, blijkt uit een proef van de Consumentenbond.

    De belangenorganisatie bestelde bij 211 webwinkels spullen en stuurde die na ontvangst retour met het verzoek om het aankoopbedrag terug te storten. 

    Van de winkels nam 31 procent langer dan twee weken de tijd om het geld over te maken. Bij grote zaken als Redcoon en Boxprix duurde het bijna twee maanden voordat het geld weer op de rekening stond. Vijftien winkels betaalden helemaal geen geld terug.

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman