Zichtbaar gebruikte spullen terugsturen en op hoge toon je geld terugvragen of rekeningen voor ontvangen pakketjes niet betalen. Webwinkels hebben veel last van klanten die misbruik maken van de regels rond online winkelen. 

Bij online aankopen hebben klanten 14 dagen bedenktijd. Maar webshops krijgen veel dingen teruggestuurd die in zo'n staat zijn dat ze niet meer verkocht kunnen worden. “Ik krijg bijvoorbeeld een verwarmingspaneel terug waarin de klant een deuk heeft gemaakt”, zegt Aart Dijs van Heatnet, een webshop met verwarmingsproducten. “Dat paneel kan je weggooien, da's puur verlies voor mijn bedrijf. Ongeveer een op de tien retouren heb ik niks meer aan.”

“Ik ken het voorbeeld van een trouwpak, op vrijdag ontvangen en op maandag teruggestuurd met de dinerkaart van het huwelijk nog in de binnenzak”, zegt Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. “Dat soort dingen gebeuren gewoon en dat is niet toegestaan. Je mag iets uitpakken, maar je moet wel iets in goede staat terugsturen, dus ongebruikt.”

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman