'Webwinkels betalen retourgeld nog altijd te laat terug'
Webwinkels lappen nog steeds de regels die gelden voor het terugsturen van aankopen aan hun laars. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Consumentenbond onder tweehonderd webwinkels.
Meer dan de helft van de onderzochte webshops gaat regelmatig in de fout. De bedrijven betalen vaak te laat of een onjuist bedrag terug aan de klant. De branche lijkt volgens de Consumentenbond ‘zijn leven maar niet te willen beteren’. De bond deed het onderzoek voor het derde jaar op rij en de scores zijn net zo slecht als in 2013 en 2014.
Voor het onderzoek werden spullen teruggestuurd binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen na aankoop. Volgens de wet moet een webwinkel dan binnen twee weken het aankoopbedrag terugbetalen, inclusief eventueel betaalde bezorgkosten als de bestelling in zijn geheel wordt geretourneerd. Bij veel winkels ging het op minstens één van die twee punten mis, aldus de Consumentenbond.
Een bedrijf had na zeventig dagen nog niet betaald, bij andere kregen de onderzoekers een tegoedbon teruggestuurd terwijl volgens de wet de verkoper de klant op dezelfde wijze moet terugbetalen als de klant heeft gedaan. Niet alleen kleine webwinkels gaan in de fout, ook grotere warenhuizen gingen de mist in.
Lees verder op volkskrant.nl
Doortje Briedé-Bultman