Webwinkels slordig met geld terug

  • Doortje Briedé

    Bijna de helft van de webwinkels handelt teruggestuurde bestellingen niet goed af. Dat constateert de Consumentenbond na onderzoek.

    De bond bestelde spullen bij 118 verschillende webwinkels. De ontvangen pakketten werden meteen teruggestuurd, met het verzoek om de betaling binnen 30 dagen terug te storten.

    Ruim 25 procent van de webwinkels betaalde te laat geld terug. Vier winkels betaalden zelfs helemaal niet terug. Bij 44 procent van de bestellingen werden de bezorgkosten niet vergoed, terwijl dat wel in de wet is afgesproken.

    Lees verder

  • Doortje Briedé

    Webwinkelen is o zo makkelijk, maar producten terugsturen en geld terugkrijgen verloopt niet altijd vlekkeloos, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Toch heeft de koper het recht aan zijn kant, als hij zich netjes aan de regels houdt.

    Kopen via internet groeit nog altijd door. In de eerste helft van 2012 groeide het aantal bestellingen met 15 procent tot 42 miljoen. In totaal 8,5 miljoen internetters deden in die periode een online bestelling.

    Helaas leidt een internetbestelling niet altijd tot tevredenheid. Als het pakje retour gaat, betaalt ruim een kwart van de webwinkels veel te laat geld terug. Bij maar liefst 44 procent van de teruggestuurde pakketten worden geen bezorgkosten terugbetaald. Dit is in strijd met de Wet koop op afstand. De Consumentenbond bestelde op internet 268 producten bij 118 verschillende webwinkels en stuurde alle pakketten direct retour. De resultaten van dit onderzoek staan in de Consumentengids van april.

    Lees verder