Hoe scoort jouw webshop ten opzichte van andere webshops? De eerste Fashion rapportage van de eCommerce Benchmark maakt het inzichtelijk. Jorij Abraham, mede-oprichter van de eCommerce Foundation, licht enkele opvallende uitkomsten toe. Zo is het hoge percentage retouren een behoorlijk probleem voor modewebshops.

Het percentage retouren is binnen de modebranche hoger dan bij andere branches binnen de eCommerce Benchmark. Jorij Abraham: “Bij vrouwenmodewebshops is dit zelfs 21%, met uitschieters tot wel 40%. Retouren zijn een grote kostenpost voor webshops en bepalen het verschil tussen verlies en winst. Vaak is retourneren gratis voor de klant als service, maar dat geeft weinig motivatie voor de consument om de spullen te houden. Of artikelen worden in verschillende maten besteld. Het is belangrijk voor webshops om het aantal retouren onder controle te krijgen door bijvoorbeeld de productinformatie op de site te verbeteren, meer en duidelijkere foto's te plaatsen en te werken met duidelijke maattabellen. Dat scheelt enorm. Een tweede truc is om in te stellen dat retouren eerst online moeten worden aangemeld bij de webshop, zodat je producten waarvan je weet dat ze retour komen alvast weer in de webshop te koop kunt aanbieden.”

Lees verder