Ondanks nieuwe technieken, zoals de komst van HTML5, snellere servers, betere netwerken en de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid, laden webwinkels langzamer dan twee jaar geleden. Een negatieve ontwikkeling, want juist in een periode waarin steeds meer mensen online shoppen zou de site juist snel moeten laden.
Dat webwinkels langzamer zijn dan in 2010, blijkt uit onderzoek van StrangeLoop Networks, dat de tweeduizend best bezochte ecommerce-sites, volgens Alexa, onderzocht. En zo kwam naar voren dat pagina’s negen procent langzamer worden geladen dan een jaar geleden. De gemiddelde laadtijd voor iemand die een pagina voor de eerste keer bezoekt is nu 6,5 seconden, waar het in november 2011 nog 5,94 seconden was. Maar ook de grootte van een pagina is toegenomen, en wel met vijf procent. Nu vergt een gemiddelde pagina 77 tripjes van en naar de server om paginaobjecten te kunnen laden. Overigens, de pagina die in het onderzoek het snelst laadde was de website van Ralph Lauren. Die had een gemiddelde pagina-laadtijd van 1,93 seconden.