Malafide webshops gebruiken steeds meer het vertrouwenwekkende logo van Thuiswinkel.org. De belangenorganisatie vindt dat de Consumentenautoriteit harder moet ingrijpen.
Steeds meer ‘cowboys’ duiken op in de markt van webshops, zegt directeur Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org tegen Webwereld. “We maken ons grote zorgen. Buiten de gecertificeerde webshops die bij ons zijn aangesloten, is het soms een cowboywereld. Het wordt echt tijd dat de Consumentenautoriteit ingrijpt.” Jongen zegt dat er 40.000 webwinkels zijn “waarvan het grootste deel niet malafide is maar er zitten wel wat cowboys tussen.”
Volgens Jongen komen er dagelijks meldingen binnen van misbruik van het keurmerk van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg, waarmee webshops betrouwbaarheid willen uitstralen. Volgens Jongen komt dat voor “uit naïviteit” maar gaat het vaak ook om regelrechte misleiding. Van de totale Nederlandse markt zijn de leden van Thuiswinkel.org volgens Jongen goed voor driekwart van de omzet. Dat zijn zo'n 1650 webshops en die zijn goed voor een jaaromzet van 9 miljard euro.