De Richtlijn Consumentenrechten werd op 13 juni van kracht en heeft de maanden ervoor genoeg aandacht gekregen. Toch zijn er nog volop webwinkels die niet voldoen aan deze nieuwe regelgeving. Zo verstrekt maar liefst 90% niet het verplichte modelformulier voor herroeping waarmee consumenten hun bestellingen kunnen herroepen binnen de bedenktijd. Wordt dit niet correct verstrekt, dan heeft de consument automatisch twaalf maanden bedenktijd!
En het zijn heus niet alleen de kleine webwinkels die hiermee in de fout gaan, zo laat het onderzoek van Webshopblog.nl wel zien. Grote webwinkels als de Bijenkorf en Conrad, maar ook leden van het Thuiswinkel.org-keurmerk zoals V&D, MediaMarkt en Bax-shop verstrekken geen herroepingsformulier. En dat moet toch echt sinds de Richtlijn Consumentenrechten van kracht zijn. Deze stelt onder andere eisen aan webwinkels betreffende het terugsturen van bestellingen: webwinkels moeten klanten vóóraf informeren met een zogeheten herroepingsformulier.
Lees verder op webwinkelweblog.nl