Online kopen op buitenlandse websites? Het gros van de Nederlanders is er zeer terughoudend in. Volgens de laatste cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org kochten consumenten vorig jaar voor bijna 14 miljard euro online. Slechts 390 miljoen euro daarvan, ofwel 3 procent, ging naar buitenlandse webshops.

De meeste mensen kopen in China.

Voor sommige artikelen, waaronder kleding en elektronica, kan het echter wel lonen om over de grens te kijken. Omdat het aanbod daar groter of exclusiever is (kleding, boeken in andere talen), of omdat consumenten er aanzienlijk goedkoper uit zijn (camera’s, telefoonhoesjes, dvd’s). Mensen zijn voorzichtig uit onzekerheid, vermoedt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

“Ze vrezen over de kleine lettertjes heen te lezen. Dat kan natuurlijk met de andere taal te maken hebben. Ook zijn ze bang dat ze per ongeluk namaakgoederen kopen, en maken ze zich druk of het wel goed zal gaan met de bezorging.”

In de praktijk blijkt die vrees vaak onterecht. Bij de Consumentenbond komen wel klachten binnen over buitenlandse webshops, maar verhoudingsgewijs niet meer dan over Nederlandse webwinkels.

Lees verder op nrcq.nl

Doortje Briedé-Bultman