Webwinkels laks met terugbetalen

  • Doortje Briedé

    Webwinkels houden zich nog steeds niet aan de wettelijke regels voor retourzendingen. De Consumentenbond komt voor het derde jaar op rij tot de conclusie dat veel winkels de wettelijke regels overtreden.

    De bond deed onderzoek onder 200 webwinkels. Bij elke winkel werden drie bestellingen gedaan. Die werden binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen teruggestuurd. De webwinkel is dan verplicht om het aankoopbedrag binnen twee weken terug te betalen. Als de bestelling in zijn geheel wordt teruggestuurd, moeten ook de bezorgkosten worden vergoed.

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    'Webwinkels betalen retourgeld nog altijd te laat terug'

    Webwinkels lappen nog steeds de regels die gelden voor het terugsturen van aankopen aan hun laars. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Consumentenbond onder tweehonderd webwinkels.

    Meer dan de helft van de onderzochte webshops gaat regelmatig in de fout. De bedrijven betalen vaak te laat of een onjuist bedrag terug aan de klant. De branche lijkt volgens de Consumentenbond ‘zijn leven maar niet te willen beteren’. De bond deed het onderzoek voor het derde jaar op rij en de scores zijn net zo slecht als in 2013 en 2014.

    Voor het onderzoek werden spullen teruggestuurd binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen na aankoop. Volgens de wet moet een webwinkel dan binnen twee weken het aankoopbedrag terugbetalen, inclusief eventueel betaalde bezorgkosten als de bestelling in zijn geheel wordt geretourneerd. Bij veel winkels ging het op minstens één van die twee punten mis, aldus de Consumentenbond.

    Een bedrijf had na zeventig dagen nog niet betaald, bij andere kregen de onderzoekers een tegoedbon teruggestuurd terwijl volgens de wet de verkoper de klant op dezelfde wijze moet terugbetalen als de klant heeft gedaan. Niet alleen kleine webwinkels gaan in de fout, ook grotere warenhuizen gingen de mist in.

    Lees verder op volkskrant.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    ACM controleert webwinkels op retourzendingen

    Webwinkeliers opgelet, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt goed in de gaten of webwinkels consumenten correct informeren over de regels omtrent retourzendingen. De ACM heeft inmiddels al honderden webwinkels de informatie op hun websites laten aanpassen.

    De ACM heeft recent laten weten binnenkort tot handhaving over te gaan tegen de webwinkels die consumenten niet correct informeren over retourzending en terugbetaling of de regels daaromtrent in de praktijk niet (juist) naleven. De ACM zal zich daarbij ook richten op modewebwinkels. Modeartikelen worden namelijk relatief vaak teruggezonden: ongeveer 35% van de artikelen ziet de webwinkelier retour.

    De Consumentenbond voerde een praktijkonderzoek uit en publiceerde op 25 augustus 2015 op haar website het bericht dat zowel grote als kleine webwinkels niet goed uit de test kwamen. De Consumentenbond laat weten: “De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten gedeeld met de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt die nu bekijkt tegen welke webwinkels zij handhavend gaat optreden.”

    Lees verder op dirkzwagerieit.nl

    Doortje Briedé-Bultman