Het aantal online winkels zal dit jaar naar verwachting voor het eerst groter zijn dan het aantal fysieke winkels in de Nederlandse winkelstraten. Nederland telt dan een kleine honderdduizend ondernemers die hun producten en diensten via internet proberen te verkopen, tegenover 95 duizend fysieke winkels. Vooral de grote webwinkels als Bol.com, Thuisbezorgd.nl en Booking.com slokken het meeste marktaandeel op.

Dat blijkt uit rondgang van de Volkskrant langs kenners van de online winkelmarkt. Uit verouderde tellingen bleek dat er in 2013 al tegen de 59 duizend webshops waren en gezien de aanhoudende groei verwachten kenners dat het aantal webwinkels in 2015 voor het eerst boven die 95 duizend uitkomt. ‘Bij het huidige groeitempo houden we er rekening mee dat er nog dit jaar meer webshops zijn dan fysieke winkels’, zegt Floris van der Veen van Casengo, het bedrijf dat jaarlijks een Webwinkel Monitor uitbrengt.

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org hanteert met ruim 50 duizend webwinkels een conservatievere schatting. De brancheorganisatie telt kleine sites zonder inschrijving bij de Kamer van Koophandel bijvoorbeeld niet mee, net zomin als ondernemers die naast hun winkelpand ook een kleine webshop uitbaten. Inclusief deze kleintjes houdt Thuiswinkel.org echter ook rekening met een omslag dit jaar.

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman