De Autoriteit Consument & Markt heeft honderden webwinkels ertoe bewogen om informatie over terugbetaling bij retouren aan te passen op hun website. Webwinkels waar dit nog altijd niet op orde is, riskeren binnenkort een forse boete.

De Autoriteit Consument & Markt laat weten dat nu de aanpassingstermijn voor webwinkels is verstreken, er zal worden overgegaan tot handhaving. Dit kan leiden tot boetes van maximaal 450.000 euro per overtreding. Honderden webwinkels die zijn aangesloten bij een webwinkelkeurmerk van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en Stichting Webshop Keurmerk, voldeden eerder niet aan de regels over terugbetaling. Er bleek heel wat te schorten aan de geboden informatie. Meer dan de helft van de webwinkels gaf onvolledige informatie over volledig terugbetalen en zo’n 85 procent van de webwinkels gaf onjuiste informatie over de termijn voor terugbetaling. Nadat de ACM de keurmerken hierop aansprak, hebben enkele honderden webwinkels dit alsnog in orde gemaakt.

‘Webwinkels moeten volledig en op tijd terugbetalen bij retour en consumenten hierover goed informeren’, aldus Anita Vegter, bestuurslid bij de ACM. ‘Consumenten kunnen hierdoor een bewuste keuze maken en er ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven.’ Met de forse toename in het aantal webwinkels én het aantal consumenten dat haar aankopen online doet is het bieden van juiste informatie belangrijk. Het retourpercentage bij online bestelde kleding, schoenen en accessoires is met 35 procent relatief hoog. In juni 2014 zijn de regels voor terugbetaling bij retour en de verplichting om hierover informatie te verstrekken nog aangescherpt.

Lees verder op baaz.nl

Doortje Briedé-Bultman